Uw aircosysteem kan schimmels bevatten!
Wellicht heeft u het wel eens geroken als u de auto opstart, een geur die lijkt op de geur van een natte hond. De oorzaak; een vervuilde verdamper van het aircosysteem.
De verdamper is een onderdeel in het aircosysteem onder het dashboard die ervoor zorgt dat het koudemiddel in het aircosysteem verdampt en overgaat in gas zodat de pomp het weer kan rondpompen. Hiervoor onttrekt het warmte van de langsstromende lucht en condens slaat neer op de verdamper. Zodra de motor afgezet wordt stopt de luchtstroom ook, maar condens blijft achter en dit is een warm broednest voor schimmels en bacteriën die zodra de luchtstroom weer opstart meegeblazen worden het interieur in via de kanalen en uitstroomopeningen in het dashboard met alle gevolgen van dien.
Links een verdamper met schimmels, rechts dezelfde verdamper na het desinfecteren.
Verwijderen en voorkomen van schimmels.
Als eerste is het belangrijk om te weten dat nooit alle schimmels en bacteriën voorkomen kunnen worden, maar als u circa 10 minuten voor u op uw bestemming aankomt de airco uitzet heeft de langsstromende lucht nog heel wat tijd om eventueel condens te verdampen en het ontstaan van schimmels en bacteriën voor een groot gedeelte te voorkomen.
Omdat het niet altijd wenselijk is 10 minuten zonder klimaat of aircosysteem te rijden (denk aan de hete zomers of vochtige buitenlucht, een airco is immers ook een droger!) en doordat zelfs met bovengenoemde methode er nog schimmels en bacteriën zich gaan afzetten op de verdamper adviseren wij bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt de verdamper en kachel kanalen te desinfecteren en om het pollen(interieur) filter te vervangen. De kosten hiervoor zijn beperkt t.o.v. de winst die het oplevert in de strijd tegen deze schimmels en bacteriën. Wij gebruiken hiervoor een speciaal milieubewust en goedgekeurde middel die via de aanzuiging van de kachel bij de verdamper komt en deze reinigt van schimmels en bacteriën. Door het pollenfilter te vervangen bent u verzekerd van schone lucht die het interieur ingezogen wordt.
Werkelijke weergave van een vervuilde verdamper en pollenfilter
Vervang tijdig het koudemiddel
Het aircosysteem is een ”gesloten systeem” dat wil zeggen dat er niet zomaar vloeistof bijgevuld kan worden zoals bijvoorbeeld bij de motorolie. Wat wel kan is het nog reeds aanwezige koudemiddel afzuigen en samen met de aanvullende hoeveelheid in het systeem terugbrengen. Dit noemen wij de airco opnieuw vullen of recyclen.
Zolang het systeem gesloten blijft kan er in theorie dus ook geen gas ontsnappen en blijft de airco zijn werk doen (koelen en drogen), is er een lek in het systeem zal het koudemiddel de buitenlucht in verdwijnen en vaak verdampen. Soms krijgen wij de vraag van klanten dat de airco zichtbaar lekt doordat ze wat water zien druppelen ter hoogte van het dashboard onder de auto bij warme dagen, dit is echter overtollig condens water in de verdamper dat via een slang afgevoerd wordt. Koudemiddel dat weglekt is met het blote oog niet te zien.
Het koudemiddel kan echter ook ”verzadigen” waardoor het zijn werk ook niet juist meer kan doen, in beide gevallen is het verstandig om het koudemiddel te vervangen. Als de airco niet lek is adviseren wij (afhankelijk van uw merk en type auto) om tussen de 2 en 4 jaar het systeem opnieuw af te vullen. Zowel het desinfecteren en opnieuw vullen van de airco is preventief onderhoud om een goed werkend aircosysteem te garanderen.
Momenteel kennen wij twee verschillende type koudemiddelen, R134a en R1234yf. Het eerste koudemiddel wordt kort gezegd vaak toegepast bij auto’s met een bouwjaar tot 2015 en het tweede vanaf deze datum. Er werden vanaf 2015 namelijk strengere eisen gesteld aan het koudemiddel t.b.v. milieuvriendelijkheid en levensduur, R1234yf gaat langer mee dan R134a. Heel belangrijk is dat beide middelen niet met elkaar gemengd worden omdat dit schade aan het aircosysteem kan veroorzaken, daarvoor hebben wij twee aparte machines die apart van elkaar beide systemen kunnen bedienen.
